Svømming

Alle svømmeartene bortsett fra rygg, starter fra pall på land.

Svømming som konkurranseidrett er en av verdens største idretter. Det konkurreres i mange forskjellige øvelser, innenfor svømmeartene crawl, rygg, butterfly og bryst, samt medley som er en kombinasjon av alle svømmeartene.

Konkurransene foregår i kort- eller langbanebasseng. Kortbanebassengene er 25 meter, og vanligvis med 6-8 baner. Langbanebassengene er 50 meter, vanligvis med 8-10 baner.

Det påstås at man hadde svømmekonkurranser i Japan for 2000 år siden, i Europa og nærmere bestemt England, ser det ut til at konkurransene startet opp rundt 1790. I Japan hadde man til og med skolekonkurranser så tidlig som i 1810.

I Norge er svømming omtalt allerede i Snorre, men som konkurranseidrett finner den først sin plass rundt 1865. Oslo Idrettslag er det første idrettslaget som tar inn svømming tilbake i 1895, mens Bergens Svømme Club er den første ”rene” svømmeklubben, stiftet i 1908. Norges Svømmeforbund ble stiftet i 1910.