Partistruktur

Sarpsborg IL svømmegruppa er bredde- og eliteklubb som ønsker å legge til rette for at utøvere som ønsker det, kan satse og utvikle seg mot et høyt nasjonalt og internasjonalt nivå. Vi har valgt å ta utgangspunkt i Norges Svømmeforbunds utviklingstrapp mot toppidrett, og har delt treningspartiene inn i Elite, K (konkurranse), U (utvikling) og Rekrutt.  Ved å legge noen av treningene samtidig med nivået over, vil utøverne over tid tilegne seg erfaringer og få innsikt i hva som kreves for å nå et høyere nivå, samt det er lettere for trenerne å kunne samarbeide og legge til rette for den individuelle utøvers utvikling. Partistrukturen i vår svømmeklubb er utformet med tanke på å støtte utøverne i deres utvikling og fremgang innen svømming. Gjennom en tydelig struktur og samarbeid mellom trenere og utøvere, legger vi til rette for en gradvis progresjon mot høyere nivåer i sporten.

Rekrutt er utøvere som kommer opp fra svømmeskolen og som trenger grunnleggende teknikktrening. Tilbud om trening 3 ganger per uke à 1,5 time.

K1

Utøverne viser at de ønsker å satse ved å delta på alle treninger og konkurrerer på regionalt og nasjonalt nivå. Det forventes at utøverne deltar på treningene og de samarbeider med elitepartiet ved å hospitere på treninger og delta på leir. De får tilbud om 1-2 treningsleirer i sesongen. Utøvere på K1 trener 5 ganger per uke à 2 timer.

K2

Utøverne konkurrerer på regionale stevner, men kan om de ønsker delta på stevner utenfor egen krets. Det er ingen krav om at utøvere skal delta på stevner om man ikke ønsker det, men det forventes at man er fokusert og dedikert på trening. Det er heller ikke krav om antall treninger, men for å kunne svømme på K1 må utøveren vise over en periode at hen er villig og til å gjøre det som kreves av en K1-svømmer. K2 får tilbud om 1 treningsleir per sesong, men utøvere under 12 år, skal vurderes individuelt om de har kapasitet til å delta på en treningsleir. Utøvere på K2 har tilbud om trening 5 ganger per uke à 2 timer.

Utviklingsgruppen er delt i to, U1 og U2.

U1 er utøvere som svømmer på approberte stevner regionalt, men som ikke helt mestrer alle svømmeartene og fortsatt trenger mye teknikk- og utholdenhetstrening.

U2 er utøvere som fortsatt svømmer uapproberte stevner. Det er ingen krav om at utøvere skal konkurrere om de ikke ønsker det, og de får tilbud om trening 4 ganger per uke à 1,5 time.

Vi har en elitegruppe som skal ta utøverne våre videre fra utviklingspartiene og inn i toppidrettshverdagen. Her er det høye treningskrav og man må, gjennom sin livsstil og sine prioriteringer, vise at man ønsker å utvikle seg mot sine mål. Utøverne på elitegruppen vil også få individuelle tilpasninger og oppfølging av trenerne for å sikre at de når sitt fulle potensiale. Vårt mål er å utvikle svømmere som kan konkurrere på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Utøverne får tilbud om 2-3 treningsleirer i sesongen. Dette vil bidra til at svømmerne får en helhetlig og profesjonell tilnærming til sin idrett, og vil hjelpe dem med å nå sine fulle potensialer. Målet er å skape et miljø der utøverne kan vokse både som idrettsutøvere og som mennesker, og deres suksess er vårt felles mål. På treningsleirene vil utøverne få mulighet til å fokusere utelukkende på trening og utvikling, samtidig som de bygger samhold og teamånd med lagkameratene. I tillegg vil det være fokus på kosthold og restitusjon for å sikre optimal fysisk og mental form.